Hoe word ik beter gevonden in Google

| Rachel Walraven
Regelmatig krijg ik de vraag of een site beter gevonden kan worden in Google en andere zoekmachines. Het antwoord is eigenlijk altijd 'Ja, maar...'. In dit artikel leg ik uit waar je rekening mee moet houden als je het hebt over vindbaarheid in zoekmachines en wat je zelf kan doen om beter gevonden te worden.
Beter gevonden worden in zoekmachines

In het kort

Om beter gevonden te worden is het belangrijk dat je goede content hebt. Je moet dus voldoende actuele en relevante informatie bieden met betrekking tot de zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Dit doe je door te beginnen met een zoekwoorden onderzoek zodat je weet of er ook echt gezocht wordt op jouw zoektermen. Verder moet je website technisch goed in elkaar zitten en moet je content voorzien zijn van de juiste informatie en structuur.

Uitgangspunten & termen

  • Momenteel heeft Google een marktaandeel van ruim 80% in de Europese landen. Dus als we het over zoekmachine optimalisatie hebben richten we ons eigenlijk op Google.
  • Een zoekterm bestaat uit 1 of meer woorden. Je hebt korte zoektermen (1 tot 3 woorden) en lange zoektermen (meer dan 4 woorden). 70% van alle zoekopdrachten bestaan uit 4 of meer woorden.
  • Een pagina kan maar op 1 zoekterm geoptimaliseerd worden.
  • Het advies is om per zoekterm 1 geoptimaliseerde pagina te hebben.
  • SEO = niet betaalde zoekmachine optimalisatie. Hier is geduld voor nodig. Het is ook iets waar je aan moet blijven werken.
  • SEA = betaalde zoekresultaten. Deze geven direct resultaat, maar kosten geld. Dit wordt in dit artikel verder niet behandeld.
  • Content = teksten, afbeeldingen, links, grafieken, tabellen, video’s alles wat informatie overdraagt aan de bezoeker.

Beter gevonden... op wat?

Als je bezig gaat met je vindbaarheid in zoekmachines, en dan gaat het vooral om Google, dan is het belangrijk om te bepalen op welke zoektermen je in wil zetten. Daarvoor is het belangrijk te weten:

  • Op welke zoektermen zoeken jouw bezoekers (binnen jouw regio)
  • Hoe vaak doen ze dat
  • Hoe veel concurrentie is er op die zoektermen
  • Hoe relevant is jouw content voor deze zoektermen

Stel je wil gevonden worden op de zoekterm ‘damesschoenen’. Uit je onderzoek blijkt dat bezoekers die in jouw servicegebied zitten hier meer dan 10.000 keer per maand op zoeken en dat de concurrentie heel hoog is. Dat betekend dat er relatief veel gezocht wordt en dat je heel veel moeite moet doen om boven al je concurrenten te komen. 

Uit je onderzoek blijkt ook dat op ‘damesschoenen die lekker lopen’ ruim 100 keer per maand gezocht wordt, maar er is veel minder concurrentie. Dan kan het interessanter zijn daarop in te zetten, dan op de algemene term ‘damesschoenen’. Zo wordt je uiteindelijk beter gevonden én door mensen die specifiek op zoek zijn naar jouw oplossing.

Op basis van dat onderzoek maak je een lijst van alle zoektermen waar jij graag goed op wil scoren. Die ga je verwerken in de content op je website. De belangrijkste zoektermen doe je eerst en daarna ga je verder met minder belangrijke zoektermen.

Content

Content is king!
Uiteindelijk wil Google zijn zoekers de beste resultaten geven en daarvoor is goede content nodig. Onder content verstaan we teksten, afbeeldingen, filmpjes en dat soort dingen. Dus hoe beter je content, hoe beter gevonden je wordt.

1 term per pagina

Een pagina is altijd geoptimaliseerd voor 1 zoekterm. Dat wil niet zeggen dat hij niet gevonden kan worden op andere termen. Google wordt steeds beter in het vinden van context en snapt inmiddels heel goed hoe synoniemen werken. Ook verbanden binnen de website snapt hij, zeker als je een goed opgebouwde structuur gebruikt.

Onderdelen

In een artikel is de opzet en de structuur van je pagina belangrijk. Onderdelen waar Google naar kijkt zijn o.a.:

  • Paginatitel
  • Artikeltitel
  • Meta-omschrijving
  • URL
  • Kopjes (h1, h2 etc.) in de juiste volgorde
  • Betekenisvol linkteksten
  • Alt-teksten bij plaatjes
  • Eerste paragraaf
  • Aantal 300 woorden

Laten we deze onderdelen eens wat beter bekijken.

Paginatitel

De paginatitel is, de naam zegt het al, de titel van de pagina. Deze komt ook boven de zoekresultaten te staan en meestal is het ook de titel van je artikel. Google houdt van een pagina titel die tussen de 40 en 50 tekens bevat. Dat is best lang.

Op websites heb je vaak juist graag kort titels, zodat ze mooi passen. Het is (technisch) mogelijk om een andere kop boven je artikel te plaatsen dan boven het artikel staat. Hoe je dit doet hangt van je website af.

Artikeltitel

Dit is de titel van het artikel. Vaak is deze gelijk aan de paginatitel, afhankelijk van je website kan je deze afzonderlijk instellen.

Meta-omschrijving

De meta omschrijving is een korte samenvatting van maximaal 160 tekens die getoond wordt bij de zoekresultaten. Hij doet eigenlijk niets voor je positie, maar wel voor het aantal kliks, dus bespreken we hem hier toch even.

Vul je geen meta-omschrijving in, dan kiest Google zelf welke tekst hij wil laten zien bij je zoekresultaat.

De meta-omschrijving is dus een heel goed middel om mensen over te halen op jouw link te klikken en niet die van de concurrent.

Zorg dat je zoekterm ook in deze omschrijving voorkomt. Als Google de omschrijving niet relevant genoeg vindt al er alsnog een andere tekst weergegeven worden.

URL

Als je naar verschillende pagina’s op je website gaat komt er achter je domeinnaam meer tekst te staan.

Deze hele rij tekens is je URL. Daar moet je zoekterm ook in voor komen. Dat kan je doen door de alias of slug in te vullen. Standaard wordt hier vaak de titel van het artikel of de paginatitel voor gebruikt, maar meest kan je die ook wijzigen.

Kopjes & structuur

Lezers en dus ook Google vinden het fijn als je een artikel onderverdeeld in hapklare brokken. Door hier kopjes boven te zetten wordt de tekst makkelijk te scannen en snapt Google beter waar het over gaat en hoe het artikel is opgebouwd. Belangrijk hierbij is dat je altijd maar 1 H1 gebruikt (ieder hoofdstuk heeft immers maar 1 titel) en daarna geen niveaus overslaat. Dus na een H1 kopje komt een H2 kopje, gevolgd door of nog een H2 of een H3.

Als je, om opmaak technische redenen een H3 kop na een H1 kop gebruikt is dat verwarrend. Niet doen dus.

Laat je zoekwoorden ook in kopjes terugkomen.

Correct   Niet correct
 Kop 1       Kop 2
    Kop 2           Kop 3
       Kop 3       Kop 2
    Kop 2             Kop 4
      Kop 3   Kop 1
        Kop 4          Kop 3

Betekenisvolle linkteksten

Als je links in je tekst plaatst, wat een goed idee is, dan moeten die links op zichzelf betekenisvol zijn.

In de zin “Wil je meer weten over fysiotherapie, klik dan hier” is ‘Klik dan hier’ de link. Maar als je die loshaalt uit de zin zegt hij niets over wat er gebeurd of waar je naartoe gaat als je op de link klikt. Beter zou het zijn om ‘Meer weten over fysiotherapie’ als link te gebruiken en het hele klik hier weg te laten. De meest mensen weten inmiddels wel hoe links werken.

Probeer dus zo duidelijk mogelijk te zijn over wat de link doet en waar hij heen gaat. Als ook de zoekterm in de link voor komt én hij gaat naar een relevante pagina dan is het helemaal top.

Alt-teksten bij plaatjes

Een alt-tekst is een tekst die aan een afbeelding gekoppeld wordt. Alt-teksten worden door Google gebruikt om beter te snappen wat er op de afbeelding staat. Daarnaast wordt het ook gebruikt door spraakcomputers om mensen met beperkt zicht te vertellen wat er op het plaatje staat. Het is dus van belang om een omschrijving van het plaatje op te nemen in de alt-tekst.

Omdat Google het belangrijk vindt dat websites toegankelijk zijn vindt hij het ook belangrijk dat plaatsjes voorzien zijn van een alt-tekst. Alleen als een plaatje puur voor de mooi is en geen informatie toevoegt kan de alt-tekst achterwegen gelaten worden.

Zorg dat je zoektermen ook in de alt-tags terugkomen.

De eerste paragraaf

De eerste paragraaf van je artikel is vaak het belangrijkst. Zorg dat daar je zoekterm in terug komt.

Aantal woorden & zoekwoorden dichtheid

Google heeft informatie nodig om te kunnen bepalen waar je pagina over gaat en hoe relevant deze is voor de zoekterm. Gebruik daarom minimaal 300 woorden. Zorg wel dat het nuttige tekst is. Bezoekers moeten het wel wíllen lezen.

Omdat bezoekers vaak minder geneigd zijn om veel te lezen, uitzonderingen daargelaten, is het goed om te beginnen met een samenvatting of de belangrijkste punten en die daaronder verder te verdiepen of uit te werken.

Let bij de tekst ook op dat het zoekwoord voldoende, maar niet te vaak voor komt 2 tot 6 procent is ideaal.

Gestructureerde content

Als je nog verder wil gaan kan je je richten op gestructureerde data en rich snippets. Hiermee geef je Google nog meer informatie geven over het soort content dat je aanbiedt.

Zo kan je bijvoorbeeld aangeven dat iets een product is als je een webshop hebt. Ook kan je aangeven wat de prijs is, de levertijd en reviews.

Als je een recepten site hebt kan je aangeven wat ingrediënten zijn en wat de bereidingswijze is bijvoorbeeld.

Google kan deze gebruiken voor indexering en weergave van jouw website in de zoekresultaten.

Door je site een goede (navigatie) structuur te geven snapt Google ook hoe de informatie samenhangt. Dit kan weer resulteren in meer opties onder jouw zoekresultaat.

Voorbeeld van structured data in Google search

Hoe je rich snippets kan gebruiken op jouw site hangt van je website af.

Actualiteit & relevantie

Google houdt er ook van als je regelmatig wat nieuws te vertellen hebt. Een site die nooit veranderd en waar nooit iets nieuws op gebeurt verliest zijn relevantie. Je moet dus blijven werken aan je vindbaarheid.

Een blog of een veel gestelde vragenrubriek zijn vaak goede hulpmiddelen om content te maken voor specifieke zoektermen.

De techniek om beter gevonden te worden

Als de content op orde is moet Google natuurlijk ook die content goed kunnen verwerken. Daar komt de techniek om de hoek kijken. Deze kan Google helpen de content te snappen en de verbanden te zien.

Ten eerste is het belangrijk dat Google bij jouw pagina’s kan. Via een robot.txt bestand en een regel code kan je Google precies vertellen welke pagina’s hij mag indexeren (index of no-index) en of hij links op die pagina mag volgen (follow of no-follow).

Staat een pagina ingesteld op no-index, no-follow, dan zal google deze pagina niet opnemen in de index én hij zal verder geen linkjes volgen om andere pagina’s te vinden. Dat kan heel handig zijn als je nog bezig bent met het bouwen van een site of pagina en (nog) niet gevonden wil worden, maar heel onhandig als je dat wel wil

Toegankelijkheid

Google wil je de zoeker een zo goed mogelijk beleving geven. Daarbij vindt Google het ook belangrijk dat dit geldt voor mensen met een beperking. Dat kan zijn doordat ze minder goed of helemaal niet kunnen zien, maar ook een motorische beperking kan het navigeren over een site moeilijker maken.

Een site die hier rekening mee houdt zal dus beter scoren dat dezelfde site die dat niet doet.

Laadtijd

Hoe snel een pagina laad is belangrijk voor de gebruikservaring. Het is zo vervelend als je een interessante site hebt gevonden en je moet vervolgens wachten tot de pagina geladen is. Dat is de reden dat Google ook dit meeneemt in de ranking. Sneller is beter.

Hiervoor is het onder andere belangrijk dat je plaatjes niet te groot zijn. Dat je geen onnodige scripts in hoeft te laden en dat je server snel reageert.

Veiligheid

Uiteraard moet je website veilig zijn om te bezoeken. Google wil geen bezoekers naar onveilige sites sturen. Daarom is het belangrijk je site veilig te houden. Dat doe je door goede hosting te kiezen (helpt ook bij de snelheid van het laden) en door je site technisch up-to-date te houden.

Ook moet je site tegenwoordig voorzien zijn van een SSL-certificaat. Dit beveiligt de gegevens die van en naar de site worden gestuurd. Je herkent sites met een certificaat aan het slotje dat voor de domeinnaam staat.

Er zijn verschillende SSL-certificaten te krijgen. Ze beveiligen allemaal, maar soms is ook de organisatie geverifieerd, zodat je zeker weet dat het certificaat klopt.

Externe invloeden

Concurrenten

Je kan zelf een heleboel doen om beter gevonden te worden. Maar je blijft afhankelijk van je concurrent. Die doen ook dingen om weer boven jou te komen en daar heb je geen invloed op.

Social media

Actief zijn op social media helpt ook. Zeker als je berichten gedeeld en gelikte worden. Zorg in ieder geval voor een link naar je website als je wat post.

Externe links

Als er websites zijn die naar jouw website linken helpt dat ook. Het mooist is als het een relevante website is met betrekking tot jouw zoekterm die linkt naar jouw geoptimaliseerde pagina voor die zoekterm. Hoe beter de externe site scoort in Google hoe meer waarde de link heeft.

Tools

Er zijn verschillende tools om je te helpen.

Via het ads programma van Google kan je inzicht krijgen in zoektermen en hoe vaak erop gezocht wordt. Ook kan je daar de concurrentie zien.

Met een extensie op je site kan je een analyse maken van je pagina om te kijken of je alle dingen goed hebt ingevuld en voldoende zoektermen hebt op de juiste plekken.

Als je je website koppelt aan Google search console krijg je informatie van Google over de indexering van je pagina’s en of er problemen gevonden zijn.

Bronnen

https://ads.google.com/

https://imu.nl

https://frankwatching.com